BRF RÖDA HÖJA

Bostadsföreningen Röda Höja ligger i östra delen av Malmö. Husen stod färdiga 1967 och då bildades föreningen och som då hette Riksbyggen Brf Malmöhus 19. Namnet ändrades till Brf Röda Höja 2008. Röda Höja består av 366 lägenheter uppdelade på 26 stycken 2- och 3-våningshus uppdelade på tvåor, treor, fyror och femmor. Tomtarean är på 8,2 hektar som motsvarar 11,5 fotbollsplaner och föreningen äger marken.

Röda Höja är ett barnvänligt område med lummiga gårdar och stora gräsmattor mellan husen. Angöring med bil sker via Sergeantgatan, Höjagatan och Högatorpsvägen men på själva området är det bilfritt. På våra 10 gårdar finns det förutom en lekplats en pergola med bord och bänkar samt två grillrör.  Det finns 8 miljöhus för sopsortering. Mer information om föreningens avfallshantering hittar du här. Vi har 127 garageplatser uppdelade på två garage, ett på Sergeantgatan och ett på Höjagatan. 295 p-platser längs med Sergeantgatan, Höjagatan och Högatorpsvägen. I avgiften ingår TV från Com Hem och bredband från Telenor med hastighet 250/250. Vi har även gemensam el med individuell debitering.

NÄROMRÅDET

På Höja centrum som ligger tvärs över Agnesfridsvägen finns livsmedelsbutik, frisör, konditori och blomsterbutik. Det är ca 3 km till Jägersro Center där det finns bland annat livsmedelsbutik, klädaffärer, apotek, systembolag och restauranger. Öster om Röda Höja har det legat ett militärt övningsfält som är omgjort till ett naturområde, Husie mosse, där det finns en promenadslinga och ett rikt växt- och fågelliv. I närområdet finns Kvarnby Golfklubb och Jägersro Travbana.

KOMMUNIKATIONER

Till och från Röda Höja går det lätt att ta sig på fler olika sätt. Det tar t ex bara några minuter att ta sig till inre och yttre ringvägen vilket gör det lätt för pendlare att ta sig vidare exempelvis till Köpenhamn eller Malmö City Airport. Även tågförbindelser nås enkelt via buss. Se nedan en lista över bussförbindelser i anslutning till området.

Stadsbuss 5 går från Stenkällan via Amiralsgatan till Centralen och vidare till Västra Hamnen.

Stadsbuss 9 går från Ön till Värnhem via Hyllie, Lindängen, Jägersro, Rosengård station, hållplats Almgården.

Stadsbuss 31 går från Lindängen till Mellersta Hamnen via Jägersro, Bulltofta och Centralen, hållplats Höja.

Stadsbuss 35 går från Kvarnby till Gustav Adolfs torg via Toftängen, Rosengård och Södervärn, hållplats Stenkällevägen.

Regionbuss 170 går från Lund Norra Fäladen till Hyllie via Lund LTH och Jägersro, hållplats Höja.